Training op de werkvloer

Implementatie en inspiratie

 

Naast mijn werkzaamheden in het onderwijs, werk ik voor een aantal uitgeverijen van basisschoolmethodes. Als een school een nieuwe methode aanschaft, wil je daar als team het beste voor jezelf en voor je leerlingen uit halen. Ik train onderwijsassistenten, leerkrachten, intern begeleiders en directeuren.

De basis voor een training bestaat uit de volgende vragen: Wat is de visie en de didactiek van de gekozen methode? Welke keuzes kunnen jullie maken voor jullie doelgroep? Wat past goed bij de werkwijze en visie van jullie school? Hoe kan ik meer verdieping geven en connectie maken tussen de verschillende vakgebieden? 

Trainen betekent voor mij niet een kant-en-klaar antwoord geven op deze vragen of enkel een overdracht van informatie. Op een interactieve manier verdiepende vragen stellen, praktijkgerichte oefeningen en het meedenken en suggesties geven, maken een implementatie- of inspiratietraining succesvol.

Zo lukt het om als leerkracht en team weloverwogen keuzes te maken, waarmee je efficiënt, doelgericht en op een inspirerende manier je onderwijs verder kunt inrichten. 

Overige adviezen

 

Scholen weten me ook te vinden om mee te denken en te kijken als er andere vakinhoudelijke vragen liggen. Dit maatwerk kan ik geven op het gebied van leesbevordering, taal en spelling of thematisch onderwijs.

Ook voor interviews van kandidaten voor de functie van leerkracht word ik gevraagd. Om als 'buitenstaander' met een andere blik, deel te nemen aan gesprekken. Vanuit mijn ervaring denk ik graag mee! 

“Een leraar is er niet om de geest te vullen, maar om het vuur van nieuwsgierigheid te ontsteken.”

- Dorothy Butler -

illustraties: Designed by Freepik